Roestproblemen bij Tesla Cybertruck?

Sommige Tesla Cybertruck-eigenaars lijken niet erg tevreden te zijn met hun nieuwe aankoop. Amper enkele maanden na de levering lijkt het voertuig last te hebben van vroegtijdige roestproblemen… En nu?

Gepubliceerd op 22 februari 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Roestproblemen bij Tesla Cybertruck?

De langverwachte Tesla Cybertruck deed enkele maanden geleden zijn intrede op de markt. Enthousiaste fans haastten zich om het model te bemachtigen, dat tussen de 57.390 en 96.390 dollar kostte. Veel klanten moeten nog geleverd worden, aangezien de wachtlijst lang is. Maar nu vraagt men zich af of deze klanten hun aanbetaling zullen terugtrekken, gezien de problemen waarmee de originele pick-up van Tesla wordt geconfronteerd.

Volgens het “Cybertruck Owners Club”-forum klagen veel Cybertruck-eigenaars over… roest. Inderdaad, ze zouden oranje vlekken hebben opgemerkt wanneer het voertuig een tijdje in de regen heeft gestaan. Er zijn verschillende terugkoppelingen van deze aard, en men stelt zich veel vragen, vooral omdat één eigenaar door iemand van Tesla geadviseerd werd om het voertuig te polijsten om de situatie te verhelpen. Andere reacties zijn nog verrassender: Tesla zou op de hoogte zijn van het fenomeen en het netwerk zal contact opnemen met de betrokken klanten wanneer het de nodige tools heeft ontvangen.

Stof?

Maar is het echt roest? Sommige Tesla-eigenaars stellen zich de vraag en beweren eerder dat deze markeringen stof is dat zich vormt op de carrosseriepanelen wanneer het voertuig met de trein wordt vervoerd. Het zou gaan om metaaldeeltjes die vrijkomen door wrijving van de treinwielen en de rails, en zich vervolgens in de verf nestelen. Een beetje vergezocht, nee?

De roestvrij stalen carrosserie van de Cybertruck zou dus een nieuwe bron van zorg kunnen worden voor de eigenaars. Tesla biedt weliswaar een zwarte of witte verfbeschermingslaag aan die de carrosseriepanelen beschermt tegen krassen en beschadigingen. Maar deze behandeling kost 6.000 dollar. Musk had op zijn X-netwerk (voormalig Twitter) ook aangekondigd dat er een bekleding van wolfraamcarbide zou worden aangeboden om het voertuig tegen corrosie te beschermen. Maar deze behandeling is nog niet op de markt gekomen. Wist Elon Musk dat de carrosserie zou roesten? Onmogelijk te zeggen.

Advertentie – lees hieronder verder

cyber

Foto: AI (Midjourney)

Roestvrij staal, een vreemd materiaal

Tesla geeft in zijn handleiding voor de Cybertruck aan dat “om schade aan de buitenkant te voorkomen, corrosieve stoffen (zoals vet, olie, vogelpoep, boomhars, dode insecten, teerplekken, dooizout, industrieel afval, enz.) onmiddellijk moeten worden verwijderd.” Dit zijn uiteraard gewoonten die gebruikers niet hebben. Roestvrij staal staat echter bekend om zijn corrosiebestendigheid, maar het is nog nooit in de auto-industrie gebruikt vanwege de moeilijkheden bij het gieten van een paneel.

Andere zorgen

Het probleem zou kunnen liggen in de bewerking van de Tesla Cybertruck, dat ook de oorzaak zou kunnen zijn van andere problemen, zoals de ruw gesneden randen van de deuren en de kofferbak. Sommige internetgebruikers hebben er zelfs om gelachen door worstjes en wortelen erop te leggen. En zoals te verwachten, werd alles snel gesneden.

Andere eigenaars hebben ook gewezen op de offroad-capaciteiten van de Cybertruck, die een beetje te gemakkelijk zou worden verslagen door een Subaru Crosstrek Wilderness (soort verhoogde XV) of een Toyota 4Runner. Het ontbreken van sperdifferentiëlen en een elektronisch assistentieprogramma zou deze ondermaatse prestatie ten opzichte van andere voertuigen kunnen verklaren.

Op internet gaan de geruchten snel en vervalsingen (zoals beelden gegenereerd door kunstmatige intelligentie) zijn ook niet ongewoon. We zullen dus moeten afwachten of deze problemen bevestigd worden. We zullen het snel weten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Tesla voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

People
Baas van Lucid verdient meer dan die van General Motors

De lonen aan de top van de auto-industrie zien er anders uit dan je zou verwachten. Niet noodzakelijk de bazen van de grote autogroepen verdienen het meest. Helemaal bovenaan de lijst staat de CEO van een toeleverancier, die bijna tien keer zoveel binnenharkt dan Carlos Tavares, gewezen baas van Stellantis en gewezen grootverdiener onder de automerken.

Deze week 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Tesla voertuig?
43.999 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.